Co se stane, když Škoda Auto na měsíc „vypne“? Nic, nebo skoro nic!

Radomil Bábek14. 10. 2021

Podnikatelské odbory si váží každého podnikání, každé slušné firmy či živnostníka. Oceňujeme tedy i podnikání Škoda Auto Mladá Boleslav, byť je to především německá firma a o jejím osudu se rozhoduje jinde než v Mladé Boleslavi. Dlouhodobě však platí, že v ČR je uměle a účelově zvyšována hodnota i podpora průmyslu oproti ostatním sektorům, především na úkor sektoru služeb (podíl na tvorbě HDP: služby 62 %, průmysl 30 %, stavebnictví 6 %, zemědělství 2 %). Česká ekonomika potřebuje, aby se dařilo malým a středním podnikům a živnostníkům, protože ti vždy zůstanou tady, v Česku, a tady budou platit daně a utrácet své peníze.

Dozvěděli jsme se z tisku, že Škodovkaproblémy s výrobou, a tak na měsíc, na dva zavře provoz. Titulky v novinách křičí: Česká EKONOMIKA V OHROŽENÍ. Ministr průmyslu (a také dopravy) je vyděšený a jedná s vedením automobilky. Ministryně práce a sociálních věcí aktivuje kurzarbeit. Premiér svolává Tripartitu a říká, že má připravenou dotační podporu. Prostě něco jako národní katastrofa... 

škoda_auto.jpg

Na otázku, co se doopravdy stane, když na měsíc Škodovka zavře továrnu odpovídá hlavní ekonom Deloitte ČR David Marek. Co se tedy stane? V podstatě NIC. A rovnou přidává jednoduchý výpočet: „Pokud vezmeme v potaz podíl tržeb firmy na celé ekonomice, multiplikaci přes ostatní odvětví a vliv na dovoz, dosahuje dopad na celoroční tržby v ekonomice asi 0,6 %. Na úrovni přidané hodnoty (srovnatelné s HDP) asi 0,5 %."

Musíme se tedy ptát, proč nás vláda balamutí a dělá tolik humbuku kolem tohoto nic? Odpověď neznáme, ale jedna se přesto přímo nabízí. Bez této mediální omáčky by nebylo možné ze státního rozpočtu odsát třeba pár miliard pro Škodovku. A to se vyplatí!