Asociace jazykových škol žádá pomoc státu pro školy a lektory - OSVČ

Asociace jazykových škol žádá pomoc státu pro školy a lektory - OSVČ

Do zoufalé situace se kvůli koronavirové krizi dostávají vzhledem k nouzovému stavu vyhlášenému vládou další a další lidé z různých oborů a odvětví. A logicky hledají pomoc ve spojení s těmi, kteří je zastupují v boji za jejich práva, vstupují do Podnikatelských odborů. Novým členem se tak v posledních dnech stala Asociace jazykových škol, která vznikla už před 17 lety a zastupuje zájmy jazykových škol v České republice.

V průběhu let jsme spolupracovali s ministerstvy školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí a místního rozvoje při řešení různých problémů, které se týkaly jazykových škol. V současné době nám ale připadá, že vláda a jednotlivá ministerstva řeší problémy velkých firem, ale naprosto zapomínají na tzv. menšinové obory - v našem případě na jazykové školy. V důsledku nařízení vlády jsme okamžitě museli zavřít naše provozovny a propustit naše lektory - velká většina jich jsou OSVČ, mnoho pracuje na DPP a minimum jsou zaměstnanci. Tito lidé zůstali bez příjmu a vypadá to, že nic nedostanou. Kromě českých lektorů máme velké množství rodilých mluvčí, kteří sice mají český živnostenský list, ale nikdo netuší, zda se na ně vztahují opatření MPSV, tj. zda se dostanou k nějakému příjmu. Vzhledem k vládnímu opatření jsme většinou nemohli ani přejít na online výuku (skupinové kursy, pokud jsou lidé doma, nelze organizovat a hlavně, firmy se tomuto typu výuky brání, protože MPO na svých stránkách uvedlo, že to výslovně nedoporučuje), pokud se to někde podařilo, jedná se o minimum hodin. Školy přesto musí, stejně jako všichni, platit fixní náklady (nájmy, energie, odvody atd.). Jsme tedy na jedné lodi. Věřím, že to, že jsme se stali členem vaší organizace, pomůže rozvinout vzájemně prospěšnou spolupráci," uvádí v dopise Podnikatelským odborům předsedkyně Asociace jazykových škol Marcela Hergesselová.

AJŠ sdružuje 43 jazykových škol, s celkovým ročním obratem 0,75 miliard korun. Pro Asociační školy momentálně pracuje asi 7 tisíc lektorů, kteří v důsledku vládního nařízení zůstali bez práce. To však není konečné číslo. Dle databáze ARES vedené Ministerstvem financí zahrnuje kód CZ NACE-85591 (vzdělávání v jazykových školách) aktuálně 522 aktivních subjektů. Na trhu komerčního jazykového vzdělávání se ale pohybují též nepodnikatelské subjekty, které nejsou v této databázi zahrnuty. Celkový počet neasociačních jazykových škol podle dostupných internetových databází čítá 865 subjektů. To nejsou úplně malá čísla a představují odhadem dalších 15 tisíc lidí bez práce. Nemalý podíl v tomto čísle představují i rodilí mluvčí z nejrůznějších koutů světa, u kterých si Asociace není jista, v jaké míře se na ně opatření MPSV vztahují," vysvětluje dopady opatření vlády předsedkyně Asociace.

Jazykové školy musely s ohledem na nařízení vlády o omezení pohybu na veřejnosti k 16. březnu 2020 zavřít své provozovny. Ve školách nesmí probíhat žádná prezenční výuka, a to ani individuální. Firemní kurzy jsou rovněž pozastaveny, neboť firmy si nepřejí přítomnost lektorů ve svých prostorách nebo nařídily svým zaměstnancům práci z domova. V horším případě musely rovněž zavřít své podniky. Jazykové vzdělávání probíhalo ve všech sférách. Školy tak během pár dní přišly až o 80 až 100 procent svých příjmů. Přitom jim samozřejmě nadále běží fixní náklady jakožto nájmy, náklady na energie, výplaty a odvody za administrativní zaměstnance," dodává šéfka Asociace.

A vysvětluje, že ač se samozřejmě každá škola snaží přejít na online výuku, tak trh na toto není připravený. „Školy hledají vhodné výukové platformy, narychlo školí své lektory, ale i studenty, kteří navíc doma nemusí mít dostatek zařízení nebo dostatečné internetové připojení. Ve firmách odsunuli vzdělávání na poslední místo, protože každá firma řeší svou aktuální situaci a často si výuku ani nepřeje. Dle vyjádření MPO ani tato forma výuky není podporována v rámci již probíhajících projektů ESF. Veřejnostní skupinové kurzy se potýkají s problémy připojení studentů z domova, a samozřejmě většina studentů rovněž řeší své „domácí" problémy a nemá čas se online výuce věnovat. S podobným scénářem řeší školy i dětské kurzy. Není třeba dodávat, že zprovoznění online platforem samozřejmě znamená další náklady do rozpočtů škol. Zcela chápeme, že situace nepřeje nikomu z nás, ale je důležité, aby vláda v tuto těžkou dobu myslela opravdu na všechny sektory podnikání a dokázala jim zajistit dočasnou kompenzaci jejich ztrát," je přesvědčena Marcela Hergesselová.

Předseda výboru Podnikatelských odborů Radomil Bábek představitele Asociace ujistil, že se obrátí na vládu se žádostí, aby členové Asociace a lektoři – rodilí mluvčí, kteří nepochybně zůstali mimo pozornost státu, byli odškodněni za problémy, do kterých se ne vlastní vinou dostali. „V této situaci nám zbývá jediné – vytrvat a prát se s nezájmem či neschopností vlády a státních úředníků," prohlásil šéf Podnikatelských odborů.